اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار است که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. شما می توانید پیج خود را به یک پیچ تجاری تبدیل کنید و از امکانات بیشتری استفاده کنید.در آموزش ساخت فروشگاه در اینستاگرام به شما خواهیم گفت که چگونه یک فروشگاه اینترنتی اینستاگرامی را راه اندازی کرده و با افزایش فالوور و ایجاد اعتماد، محصولات خود را بیش از پیش به فروش برسانید.
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که کاربران آن اکثرا حالات و لحظات مختلف زندگی خود را در آن به اشتراک میگذارند. لحظاتی مانند شادی، غم، جشن، تفریح، مسافرت و ... اکثر موارد گفته شده جزو دسته اموری هستند که مردم برای آنها هزینه میپردازند و این مهمترین دلیلی است که اینستاگرام را یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد تبدیل کرده است. اما نحوه فروش محصولات در اینستاگرام چگونه است؟ چگونه می توان برای راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام اقدام کرد؟
نکته قابل توجه این است که امکانات فروشگاه مجازی اینستاگرام به دلایل تحریم، برای کشور ما قابل دسترس نیست؛ اما با روشهای مختلف ضد تحریم میتوان از آنها استفاده کرد. برای این کار وراه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام، مراحل زیر را دنبال کنید:
بعد از تبدیل پیج اینستاگرام به فروشگاه امکاناتی به میز کار شما اضافه خواهد شد. برای تبدیل اکانت شخصی به اکانت تجاری باید نرمافزار اینستاگرام را به روز رسانی کنید تا آخرین ورژن در اختیار شما قرار بگیرد. قبلا برای تبدیل اکانت خود به اکانت تجاری نیاز به اتصال به اکانت فیس بوک خود داشتید، اما خوشبختانه اکنون این اجبار کنار گذاشته شده است.
در قسمت settings یا تنظیمات مربوط به اینستاگرام، گزینه account را انتخاب کرده.
گزینه switch to a business profile را کلیک کنید.
در مرحله بعد از مزایای ایسنتاگرام برای شما گفته شده است که باید گزینه continue یا ادامه را انتخاب کنید.
پس از این مرحله باید نوع کسب و کارتان را مشخص کنید. طبق تصویر زیر باید یکی از گزینه ها را با توجه به کارتان انتخاب کنید. پس از آن اگر می خواهید نوع کسب و کارتان در بایو پیج به کاربران نشان داده شود، گزینه "Display Category Labe" را انتخاب کنید.
در مرحله بعد از شما می خواهد با توجه به نوع کارتان، نوع حساب را مشخص کنید؛
بنابراین شما برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام باید گزینه بیزینس را انتخاب کنید.
پس از آن اطلاعاتی را از شما می خواهد که آن را وارد کرده و گزینه " Next" را انتخاب کنید. در این مرحله از شما می خواهد تا حساب اینستاگرامتان را به فیسبوک متصل کنید. با اتصال حسابتان به فیسبوک می توانید از امکانات بیشتری استفاده کنید. البته این امکان برای ایران در دسترس نیست.
اگر مایل به اتصال به فیسبوک بودید گزینه " Login to facebook " را انتخاب کنید، در غیر اینصورت " Skip " را انتخاب کنید.
پس از آن صفحه زیر برایتان نمایش داده می شود که می توانید امکانات پیج ایسنتاگرام را مشاهده کنید. طبق تصویر زیر ضربدر را انتخاب کنید.
اکنون حساب شما یک اکانت تجاری است و در قسمت بایو پیج می توانید نوع کسب و کارتان را مشاهده کنید. دکمه "Insights" مربوط به آمار پیجتان و دکمه " Promotions " مربوط به سرویس تبلیغات ایسنتاگرام می باشد.
برای این کار شما باید کاربری فیسبوک خود را به حالت published تغییر دهید؛ سپس برای صفحه خود admin role یا قوانین مدیریتی ایجاد نمایید. قالب صفحه را برابر با shopping template تغییر دهید.
کاتالوگ محصول شامل قیمت، تصاویر محصولات و تگ های مرتبط با آن است. برای این کار به آدرس www.facebook.com/products وارد شده و روی عبارت Add Catalog کلیک کنید تا به مرحله بعد وارد شوید.
اکنون باید Upload Product Info را انتخاب کرده و به صورت دستی محصولات را وارد کنید.
اکنون باید نزدیک ترین دسته بندی به کارتان را انتخاب کنیدو برای قیمت گذاری روی محصولات باید گزینه E-commerce را انتخاب کنید.
اکنون روی "Add Products" کلیک کرده و برای اضافه کردن دستی محصولات گزینه " Add Manually " را انتخاب کنید. طبق تصویر زیر می توانید تصویر، نام، توضیحات، آدرس مربوط به محصول در سایت و قیمت را وارد کنید.
نکته : به دلیل تحریم ها گزینه ریال برای ما وجود ندارد، با نوشتن T قیمت را با تومان وارد کنید.
در آخر روی گزینه "Add Product" کلیک کنید.
سال های زیادی است که زمزمه فیلتر شدن اینستاگرام به گوشمان میرسد، اما این روزها اخبار مختلفی از طرح جدیدی که قرار است در کشور اجرا شود، شنیده ایم. درست است که هنوز به طور رسمی این قانون تصویب و اجرا نشده است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.
حتی ممکن است با تصویب شدن این قانون اینستاگرام به طور رسمی فیلتر نشود، اما قطعا محدودیت هایی را برای شما به وجود خواهد آورد. از این رو بهتر است پیش از آنکه کسب و کارتان لطمه ای ببیند و تمام زحمتتان یک شبه به باد برود، جایگزین مناسبی برای اینستاگرام پیدا کنید.
بهترین جایگزین اینستاگرام در این روزها، خرید سایت فروشگاهی ارزان می باشد. چرا که این وب سایت ها با دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، به راحتی می توانند در سطح کشور بدون اینکه خطری تهدیدشان کند، فعالیت کنند. شما می توانید پیش از آنکه مشتریانتان را از دست بدهید، آنها را به سایت فروشگاهیتان هدایت کنید. اما چطور؟
شما باید مشتریانتان را ترغیب کنید که در سایت فروشگاهی شما ثبت نام کرده و با این کار شماره تماس آنها را به دست آورید. قطعا با محدودیت اینستاگرام تعداد زیادی از مشتریان، شما را فراموش خواهند کرد؛ اما زمانی که اطلاعات تماس آنها را داشته باشید، می توانید به راحتی و با ارسال پیامک به آنها، مشتریانتان را از محصولات و یا خدمات خود مطلع سازید. با این اقدام دیگر مشتریان خود را از دست نخواهید داد.
اگر قصد خرید یک فروشگاه اینترنتی با بیشترین امکانات را دارید، می توانید با مشاوران ما تماس گرفته و پس از دریافت مشاوره رایگان از ما، فروشگاه اینترنتی خود را با توجه به نیازتان تهیه کنید.
طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای با امکانات دیجی کالا
قطعا داشتن دنبال کننده در صفحه اینستاگرام، مهمترین عامل برای داشتن یک کسب و کار مجازی موفق است و آنها را به خریداران بالفعل برای محصولات شما تبدیل خواهد کرد. شما نمیتوانید از صفحهای که تعداد دنبال کننده و یا همان فالوور کمی داشته باشد، درآمد خوبی به دست آورده و محصولات خود را به فروش برسانید. پس برای اینکه یک فروشگاه موفق و پرفروش برای محصولات خود داشته باشید، مواردی که در ادامه آمده است را با دقت انجام دهید.
اگر غیر از فضای مجازی نیز دارای کسب و کاری هستید، مثلا صاحب فروشگاه اینترنتی هستید، آدرس اینستاگرام خود را در آن نصب نمایید و در معرض دید عموم مشتریان قرار دهید. سپس از مشتریان بخواهید که اطلاعات بیشتر، مثلا تخفیفها و فروشهای ویژه و نیز محصولات جدید را در اینستاگرام شما دنبال کنند؛ اینگونه میتوانید فالوور بیشتری جذب کرده و بر تعداد آن بیفزایید.
با قرار دادن لینک اینستاگرام خود در سایر شبکه های مجازی و معرفی آن به دیگر اشخاص، برای صفحه خود تبلیغات انجام دهید. مثلا در کانال تلگرام یا صفحه لینکدین.
با دقت در برخی از صفحات اینستاگرام، متوجه خواهید شد که این صفحات با هزاران فالوور، برای هر محصول یا تصویر خود تعداد کمی لایک و کامنت دارند. دلیل این امر جعلی بودن فالورهای آنهاست. اگر بخواهید در کوتاه مدت فالور و لایکهای زیادی داشته باشید، مجبور به استفاده از رباتها هستید که در طولانی مدت، موجب مسدود شدن اکانت شما خواهد شد؛
چرا که اینستاگرام به جعلی بودن لایک یا فالوورها یشان پی میبرد و بلافاصله کاربریشان را برای همیشه مسدود میکند. پس مواظب باشید که فالوور جعلی برای خود ایجاد نکنید که خود نوعی کلاهبرداری محسوب میشود.
اگر فروشگاه اینترنتی، وبسایت و یا برندی دارید، از همان اسم در نام کاربری صفحه اینستاگرامتان استفاده کنید. استفاده از اسمهای غیر واقعی برای صفحه، باعث ایجاد بی اعتمادی به صفحه شما خواهد شد ضمن اینکه ممکن است شخص دیگری از نام برند شما استفاده کنید و دیگر نتوانید اسم برند خود را در اینستاگرام ایجاد کنید.
سعی کنید برای شروع، دیگر صفحات تجاری مرتبط با کسب و کار خود را دنبال کنید؛ چون ممکن است کاربران آن صفحات، شما را پیدا کنند و با این کار در واقع کاربران هدف را به صفحه خودتان ارجاع داده اید.
تگ کردن عبارت است از درج نام کاربری افراد، هنگام انتشار تصاویر؛ با این کار عکس به اشتراک گذاشته شده توسط شما در صفحه افرادی که تگ شدهاند نیز منتشر میگردد و مورد توجه دنبال کنندههای آنها نیز قرار خواهد گرفت. البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که از این قابلیت، با دقت و هوشمندانه استفاده کرده و در آن افراط نکنید؛ چرا که در این صورت به عنوان یک منتشر کننده اسپم شناخته خواهید شد.
برای جلب اعتماد کاربران به صفحه خود، آن را رسمی جلوه دهید تا کاربر برای هزینه کردن بتواند به شما اعتماد کند. برای این کار کافی است که آدرس ایمیل خود و شماره تماستان را در صفحه به طور دقیق قرار دهید. همچنین لوگوی شرکت خود را نیز در صفحه اینستاگرامتان بگذارید؛ چرا که هیچ یک از صفحات قلابی برای زیبایی پیجشان هزینه نمیکنند.
اگر وبسایت یا وبلاگ شخصی دارید، حتما آدرس اینستاگرام خودتان را در آن ذکر نمایید؛ با این کار شما میتوانید مخاطبان سایت یا وبلاگتان را به صفحه اینستاگرام خود سوق داده و آنها را جز دنبال کنندگان خود قرار دهید.
یکی از قابلیتهای اینستاگرام جستجوی کلی با استفاده از هشتگ است. اگر قبلا تجربه طراحی وب سایت داشته باشید در واقع هشتگ مانند "کلمه کلیدی" کاربرد دارد. به این صورت که زیر هر پست اگر از علامت «#» و سپس کلمه کلیدی مورد جستجو استفاده شود، با جستجوی آن کلمه توسط کاربران پست شما نمایش داده خواهد شد؛ بنابراین هشتگ محصولات یا کلمات کلیدی برند و کسب و کار خود را زیر پستهایتان درج کنید.
در نظر داشته باشید که محدودیتی در استفاده از هشتگ وجود ندارد. هر چه هشتگهای مرتبط با فعالیت خود را ثبت کنید، کاربران سراسر دنیا میتوانند با جستجو به محصولات شما برسند.
برای اینکه متوجه شوید کاربران بیشتر دنبال چه هشتگ ها یا کلمات کلیدی هستند، بهتر است از گوگل کمک بگیرید. کافیست در مورد کالای مورد نظر در گوگل جستجو کنید و پایین صفحه از پیشنهادهای گوگل استفاده کنید. .
توضیح مختصری برای هر تصویر قرار دهید؛ چرا که اینستاگرام رسانهای مبتنی بر تصویر است و متنهای طولانی در آن جایی نخواهند داشت. در این فضا لحن دوستانه بهتر از برخوردهای رسمی تأثیر گذار خواهد بود، بنابراین میبایست بیان تقریبا غیررسمی و ساده داشته باشید؛ در عین حال که رسمی بودن صفحه خود را به طور کلی فراموش نکنید.
تلاش کنید تا با آشنایی از روحیات کاربران خود متنی در خور با روحیات آنها، به همراه توضیحاتی مختصر در مورد محصول ارائه دهید. همچنین میتوانید با طرح پرسشهایی برای کاربران، آنها را به مشارکت در پستهای خود تشویق کنید.
با توجه به دیداری بودن شبکه اینستاگرام، کیفیت عکسها و ویدیوهای شما از اهمیت ویژهای برخوردار است. به علاوه کاربران تمایل به تماشای داستان دارند تا به نمایش درآمدن انبوهی از تبلیغات و برندها؛ پس بهتر است عکسهایی منتشر کنید که داستانی را برای مخاطب نقل نماید.
توجه داشته باشید که عکس و فیلمهای شما در اینستاگرام باید زیبا و ساده بوده و پیامی برای منتقل کردن به دنبال کنندگان و تاثیرگذاری روی آنها داشته باشند؛ در این صورت کاربران تمایل پیدا میکنند تا از شما خرید کنند. برای تحقق این موضوع، ویدئوهای یک دقیقهای و خلاقانه بسازید. این فیلمها به دلیل کم حجم بودنشان بسیار اثربخش بوده و روی مخاطب تاثیرگذارند. از مدیاهای با کیفیت پایین یا نور کم یا آرشیوی هرگز استفاده نکنید.
برای ایجاد جذابیت باید در انتشار مطالب خود تنوع داشته باشید. مدیاهای شخصی، آموزشی و طنزهای مرتب با فعالیت خود را منتشر کرده تا کاربران برای تماشای مطالب شما هیجان داشته باشند.
با توجه به اینکه در اینستاگرام هدایت مشتریان از یک عکس به سمت صفحه خرید آن، به دلیل قرارندادن لینک، به آسانی انجام نمیشود، میتوانید با استفاده از دو روش در اینستاگرام این کار را انجام دهید؛
یکی به صورت مستقیم و دیگری غیر مستقیم.
1. روش مستقیم
در روش مستقیم که البته برای کاربران ایرانی بصورت پیش فرض در دسترس نیست، اما در بالای همین مقاله روش انجام آن را توضیح داده ایم و با قرار دادن لینک محصولات معرفی شده در عکس آن (یا همان تگ کردن قیمت محصول بر روی آن)، به کاربران امکان خرید مستقیم آن کالا را خواهید داد.
2. روش غیر مستقیم
در روش غیر مستقیم با قرار دادن لینک خرید محصولاتتان در قسمت بیو (bio)، به کاربران اطمینان دهید که میتوانند محصولات ارایه شده در تصاویر را از سایت فروشگاه آنلاین شما خریداری نمایند. اهمیت این موضوع این است که مخاطبان شما بدون وقفه، میتوانند محصول مورد علاقه خود را خریداری نمایند، بدون اینکه زمانی برای پشیمانی داشته باشند.
بهتر است در یک ساعت مشخص از شبانه روز مثلا عصر یا شب، پست ها را بروز رسانی کنید. آمارها نشان میدهد کاربران ایرانی در ساعات پایانی شب، بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و به این شکل پست شما آخر شب، بین بقیه پست ها گم نخواهد شد و نیز مخاطب در زمان خاصی انتظار انتشار پستهای شما را خواهد کشید.
یک اصل مهم در کسب و کارهای اینترنتی تعامل با کاربران است. سعی کنید تمامی کامنتها، حتی انتقادات را به صورت دوستانه و بدون گذشت زمان زیاد از آنها پاسخ دهید. شما میتوانید با بررسی نظرات، کسب و کارتان را بهبود بخشید و در مسیر توسعه کسب و خود قرار گیرید.
با توجه به اینکه هدف از فیلترهای اینستاگرام بهبود کیفیت عکس است، استفاده بیش از حد از آنها باعث غیر طبیعی جلوه دادن عکسها شده و در نهایت از لایک کمتری برخوردار خواهید شد.
اگر برای فعالیت خود اقدام به طراحی سایت فروشگاهی کرده اید یا صفحه اجتماعی دیگری غیر از اینستاگرام نیز دارید، در آنجا مطالب و محتوایی متفاوت از آنچه در اینستاگرام میگذارید، منتشر کنید. مطالب اینستاگرام خود را انحصاری و فقط خاص اینستاگرام منتشر کنید تا مخاطبان شما درگیر مطالب تکراری نشوند.
در نظر داشته باشید که کسب و کارهای بزرگ و حرفهای در مسائل اجتماعی، سیاسی و... کمتر دخالت میکنند؛ مگر این که در حوزه تخصص آنها بوده و تأثیر مثبت روی مخاطب بگذارد.
باید با کاربران و دنبال کنندگان خود تعامل داشته باشید. همواره بازخوردهای کاربران مانند لایکها، کامنتها، افزایش یا کاهش فالورها را بررسی کرده و بر اساس آن تصاویر و مطالب خود را ارائه دهید.
از طریق وب سایت و یا فروشگاه خود صفحه اینستاگرامتان را به برند خود متصل کنید. به این شکل اعتمادسازی و ارتباط بهتری با مخاطبانتان خواهید داشت و آنها را به مشتریان دائم خود بعد از تغییر نرم افزار رایج به نرم افزاری غیر از اینستاگرام تبدیل خواهید کرد.
شما می توانید با خواندن محتوای "7 نکته طلایی برای پیج حرفه ای فروش محصول در اینستاگرام" روش های جدیدی برای افزایش فروش پیج خود یاد بگیرید.
انجام پروژه دورکاری اینترنتی و کاریابی آنلاین و استخدام فریلنسر و دورکار