دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ سوالی که این روزها اکثر صاحبین مشاغل با آن روبرو می شوند. در این مطلب به بررسی مباحثی همچون معنی دیجیتال مارکتینگ، اهمیت دیجیتال مارکتینگ، تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سئو می پردازیم و در نهایت همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ را خواهیم گفت.
به طور کلی مفهوم دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی از طریق اینترنت است. هنگامی که شما به معرفی کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ و … می پردازید، در واقع دیجیتال مارکتینگ صورت گرفته است.
نیل پتل یکی از بهترین دیجیتال مارکترهای جهان در تعریف دیجیتال مارکتینگ می گوید: به هرگونه بازاریابی خدمات و محصولات که توسط دستگاه های الکترونیکی انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ می گوییم.
شما میتوانید توسط دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود را به افراد بیشتری با کمترین هزینه نسبت به تبلیغات سنتی معرفی کنید. همچنین امکان تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل، توسط دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در ادامه به بررسی مزیت های دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.
در دیجیتال مارکتینگ این امکان فراهم است تا مبلغ هزینه برای تبلیغات را در صورت عدم بازدهی، کاهش دهید. اما در تبلیغات سنتی چنین امکانی وجود ندارد. برای مثال اگر از تبلیغات بیلبورد نتیجه دریافت نکنید، هزینه بایستی به طور ثابت پرداخت شود.
توسط دیجیتال مارکتینگ می توانید، روشهای مختلف بازاریابی را امتحان کرده تا به نتیجه دلخواهتان دسترسی پیدا کنید. برای مثال در صورتی که از تولید محتوای اینستاگرام بازدهی خوبی دریافت نکردید، می توانید از تبلیغات کلیکی بهره برداری کنید. در نتیجه توسط دیجیتال مارکتینگ امکان مدیریت بودجه و امتحان روشهای مختلف وجود دارد.
در تبلیغات تلویزیون، بیلبورد، روزنامه و … امکان کنترل افرادی که تبلیغ شما را مشاهده میکنند وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم کرده تا بتوانید، مشتریان هدف خود را پیدا کرده و کسب و کارتان را تبلیغ کنید.
شما می توانید با پیاده سازی استراتژی های مختلف سئو، کسب و کار خود را به کاربرانی معرفی کنید که در گوگل حوزه کاری شما را سرچ می کنند.
به این ترتیب امکان تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل افزایش می یابد.
یکی از مهم ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، امکان اندازه گیری تاثیر تبلیغات به کمک میزان کلیک،میزان ماندگاری کاربر در صفحه، بازدیدها و اشتراک گذاری است. در صورتی که در تبلیغات سنتی چنین امکانی وجود ندارد.
برای مثال با پخش تراکت برای کسب و کارتان نمی توانید متوجه شوید، چه مقدار از مشتریان توسط تراکت به کسب و کار شما مراجعه کرده اند. به این ترتیب با کمک دیجیتال مارکتینگ می توان، میزان بازگشت سرمایه را اندازه گیری کرد.
دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم کرده تا کسب و کارهای کوچک نیز امکان پیشرفت نسبت به رقبای خود را داشته باشند. برای مثال می توانید یک سایت برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. سپس با کمک کلمات کلیدی مرتبط به تولید محتوا بپردازید تا در اولین لینک نتایج جستجو نمایش داده شوید. در این شرایط معیار گوگل میزان بزرگ بودن یک کسب و کار نیست، بلکه میزان کیفیت و کاربر پسند بودن آن است.
همچنین تبلیغ برای کسب و کار کوچکتان از طریق اینفلوئنسرها، در شبکه های اجتماعی نیز نتیجه خوبی به همراه دارد.
ابزارهای مختلفی وجود دارد که توسط آنها می توانید، میزان بازدید صفحات، مدت زمان حضور کاربران و دستگاهی که با آن به سایت مراجعه می کنند را بررسی کنید. با اطلاع از وضعیت فعلی سایتتان می توانید، استراتژی های جدیدی برای تبلیغات سایت خود در نظر بگیرید.
در بازاریابی و فروش سنتی بایستی با کاربران به صورت حضوری ارتباط برقرار کنید. اما بازاریابی دیجیتال این امکان را فراهم می کند تا سلیقه کاربر را پیش از خرید شناخته و آنها را به سایت خود دعوت کنید.
بازاریابی و فروش در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند؛ در حقیقت بازاریابی راهی برای افزایش فروش است.
یکی از موارد حیاتی برای تمامی کسب و کارها، دیجیتال مارکتینگ است. اکثر برندهای معروف و معتبر برای کسب و کار خود یک سایت راه اندازی کرده اند و یا در یکی از شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. برای ارتقا و حفظ جایگاه فعلی کسب و کارتان به تبلیغات نیاز دارید. دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم می کند تا به صورت خلاقانه و با هر میزان بودجه، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.
دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که هر کسب و کاری متناسب با هدف و بودجه مورد نظرش آن را انتخاب می کند.
در این روش از دیجیتال مارکتینگ نحوه ارتباط شما با مشتری در ذهن افراد باقی می ماند. بازاریابی درونگرا این امکان را فراهم می کند تا حس اعتماد و صمیمیت را در مشتری بوجود آورید. به این ترتیب امکان هدایت مشتری به عمل موردنظرتان فراهم می شود.
بازاریابی درونگرا در 3 مرحله انجام می شود:
جذب مشتری: به کمک تولید محتوای کاربردی و مفید، مشتری به کسب و کارتان جذب می شود.
تعامل با مشتری: سپس لازم است به مخاطب بگویید، محصول یا خدمت شما در زندگی او چه تاثیری می گذارد.
پشتیبانی مشتری: در این مرحله بایستی پشتیبانی و هدایت های لازم برای رساندن مشتری به هدف نهایی را انجام دهید.
حتما شما برای خرید محصول یا خدمتی در گوگل سرچ کرده اید. الگوریتم های گوگل همواره بهترین سایت ها را در اولین نتایج نمایش می دهند. سئو به شما کمک می کند تا وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.
سئو و بهینه سازی سایت این امکان را فراهم می کند تا بتوانید، با کلمات کلیدی دلخواهتان در صفحه اول گوگل به کاربرانتان نشان داده شوید. در ابتدا بایستی سئو داخلی و خارجی سایت خود را افزایش دهید.
سئو یکی از موثر ترین روشهای تبلیغ کسب و کارتان است، اما بایستی برای رسیدن به نتیجه صبر و حوصله به خرج دهید. در مطلب " افزایش سئو سایت " می توانید تکنیک های کاربردی برای بهبود سئو سایت را مطالعه کنید.
تمامی کاربران برای استفاده از گوگل نیاز به ساخت ایمیل دارند. بنابراین ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روشهای دسترسی به مخاطبان هدف است. شما می توانید توسط ایمیل مارکتینگ کاربران را از پیشنهاد های ویژه کسب و کار خود مطلع کنید.
همچنین ایمیل مارکتینگ این امکان را فراهم کرده تا مشتریان فعلی خود را از دست ندهید و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید. شما می توانید برای بازاریابی به کمک ایمیل، از بانک ایمیل استفاده کرده و در زمان های مختلف ایمیل گروهی ارسال کنید.
یکی دیگر از بهترین روشهای تبلیغات اینترنتی، بازاریابی محتوا است. در این روش شما به کمک تولید محتواف محصول و خدمات خود را به مشتریان معرفی می کنید. در این روش از بازاریابی بهتر است بجای ذکر ویژگی های محصولتان، از تاثیر استفاده آن در زندگی مشتریان صحبت کنید.
از مزایای بازاریابی محتوا می توان به جلب اعتماد کاربران، برندسازی و تبدیل شدن سایت شما به مرجع اشاره کرد. بازاریابی محتوا انواع مختلفی همچون ویدیویی، تصویری، متنی، صوتی و اینفوگراف دارد. در مطلب " استراتژی محتوا چیست؟ " در مورد نحوه نوشتن استراتژی محتوایی و بازاریابی آن صحبت کرده ایم.
امروزه افراد بیشتر زمان خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. شما میتوانید با در نظر گرفتن بودجه ای در خصوص شبکه اجتماعی، کسب و کار خود را توسط افراد تاثیر گذار تبلیغ کنید. بنابراین از تاثیر شبکه های اجتماعی غافل نشوید. با مطالعه مطلب " اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ " می توانید روش های زیادی را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی یاد بگیرید.
از دیگر روشهای بازاریابی، استفاده از سرویس تبلیغات گوگل است. در این روش به ازای هر کلیک که کاربران روی تبلیغ شما انجام دهند، هزینه دریافت می شود. به این ترتیب در کنار تبلیغ شما عبارت AD قرار می گیرد و مخاطبین متوجه تبلیغ می شوند. در این نوع تبلیغ این امکان فراهم است تا کلمه کلیدی هدف خود را مشخص کرده و به این ترتیب نوع کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید.
در تبلیغات PPC میزان هزینه و ورودی یکسان است. همچنین امکان مشخص نمودن ارزش و قیمت برای هر کلیک وجود دارد. این روش از تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب است؛ زیرا هزینه کمتری داشته و امکان دیده شدن توسط کاربران افزایش می یاید.
در بازاریابی وابسته یک طرف از معامله شما هستید که می خواهید محصولات خود را بفروشید و مشتریان زیادی جذب کنید. در طرف دیگر افرادی که به دیده شدن شما توسط مشتریان بیشتر کمک می کنند و در ازای فروش محصولاتتان از شما هزینه ای دریافت می کنند.
برای مثال سیستم چند فروشندگی چنین امکانی را فراهم کرده تا بتوانید، محصولات خود را بفروشید و در ازای فروش محصول، مبلغی را به عنوان کمیسیون پرداخت کنید. به این ترتیب به وسیله اعتبار و بازدید زیاد چنین سایت هایی، فروش شما نیز افزایش می یابد.
یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ، برقراری ارتباط با کاربران در فضای مجازی است. همچنین شما می توانید با تولید محتوای کاربردی، پاسخ به سوالات کاربران، سرگرم کردن کاربران و … ارتباطات خود را قوی کنید. قطعا چنین کسب و کارهایی در ذهن مخاطبان ماندگار تر است.
در بازاریابی محتوای حمایت شده، از کسب و کارهای معروف و معتبر و یا افراد پرطرفدار در اینستاگرام، بخواهید تا کسب و کار شما را به مخاطبان خود معرفی کنند. همچنین می توانید با نوشتن مقاله مفید و انتشار در سایت های پربازدید به طور غیر مستقیم، کسب و کار خود را به افراد زیادی معرفی کنید. به این روش رپورتاژ آگهی نیز گفته می شود.
در مطلب " نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی " به شما خواهیم گفت که چطور یک رپورتاژ خوب بگیرید.
همانطور که میدانید سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به منظور نمایش در اولین نتایج جستجو است. سئوکار وظیفه دارد با پیاده سازی برخی تکنیک های سئو و همچون بررسی محتواهای سایت، لینک سازی، یافتن کلمات کلیدی مرتبط در یک حوزه، بررسی رقبا و … سایت شما را به اولین صفحه نتایج گوگل برساند.
همانطور که در بالا نیز گفتیم دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی کسب و کار در اینترنت است. در واقع توسط دیجیتال مارکتینگ می توانید، کسب و کار خود را به روشهای مختلف در سطح اینترنت به مشتریان هدفتان معرفی کنید. بازاریابی دیجیتال در نهایت منجر به فروش محصولاتتان می شود.
یک دیجیتال مارکتر با در نظر گرفتن اهداف و بودجه شرکت، به طراحی کمپین تبلیغاتی می پردازد. در واقع یک دیجیتال مارکتر به دلیل میزان آگاهی که از فضای وب دارد، باعث افزایش سرعت بازدهی و پیشرفت کسب و کارتان می شود. به همین دلیل لازم است از یک فرد متخصص کمک گرفته و با در میان گذاشتن اهداف و بودجه خود، یک کمپین تبلیغاتی طراحی کنید.
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات آفلاین، این است که کنترل هزینه بودجه در دست خودتان است. در صورتی که برای تبلیغات سنتی بایستی هزینه زیادی بپردازید. در ضمن تضمینی برای گرفتن نتیجه از آن وجود ندارد.
در این قسمت از محتوا به بررسی انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین و معایب آن می پردازیم. برخی از انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین عبارتند از:
در این نوع بازاریابی امکان اندازه گیری بازدهی وجود ندارد. در واقع شما نمی توانید متوجه شوید، چه مقدار از مشتریان توسط این روش از بازاریابی به کسب و کارتان جذب شده اند.
از دیگر معایب دیجیتال مارکتینگ سنتی یا آفلاین، دسترسی نداشتن به مخاطبین هدف است. هنگامی که از طریق تلویزیون کسب و کار خود را تبلیغ کنید، همه افراد با هر رنج سنی و جنسیتی آن را مشاهده می کنند. در صورتی که آنها مخاطبین هدف شما نیستند و بازدهی خوبی دریافت نمی کنید.
در پایان
در این مطلب به طور کلی به بررسی همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن نسبت به بازاریابی سنتی پرداختیم. در نتیجه پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن نوع کسب و کار، هدف و بودجه موردنظرتان یکی از روشهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید. به این ترتیب کسب و کارتان با سود بیشتر و بازدهی بالاتر روبرو می شود.
انجام پروژه دورکاری اینترنتی و کاریابی آنلاین و استخدام فریلنسر و دورکار