افزایش سئو سایت و قرار گرفتن در رتبه اول گوگل یکی از اهداف صاحبین کسب و کارهای اینترنتی است. برای رساندن یک سایت به این نقطه لازم است، تکنیک هایی برای ارتقا رتبه سئو سایت بر روی آن پیاده سازی شود. در این مطلب شما را با نکاتی ساده و طلایی در رابطه با بالا بردن سئو سایت آشنا می کنیم.
تمامی کسب و کارهای تحت وب برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود تلاش می کنند تا سایت خود را در رتبه اول گوگل قرار دهند. یکی از عوامل تاثیر گذار در بهبود رتبه سایت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان در نام دامنه سایت است.
برای مثال در نام دامنه شهرکد، کلمه وب استفاده شده است؛ چرا که حوزه فعالیت آن مرتبط با خدمات طراحی وب سایت است. اینگونه گوگل تصور می کند هدف کاربر از سرچ این کلمه کلیدی، سایت شما است. بنابراین می توان گفت اولویت گوگل نمایش سایت هایی است که از کلمه کلیدی در نام دامنه استفاده می کنند.
بهتر است از پسوندهای .com ، .net و . org در نام دامنه خود استفاده کنید. . البته برای افزایش سئو سایت لازم است، دیگر فاکتور های سئو را نیز بر روی سایت خود پیاده سازی کنید.
دومین معیار که به سایت شما کمک می کند تا در رتبه اول گوگل نمایش داده شود و سبب افزایش seo سایت می شود، تولید محتوا و انتشار مداوم آن است. تا زمانی که در سایت خود محتوا یا محصول قرار نداده اید، از ایندکس شدن آن جلوگیری کنید. هر سایتی برای کسب و افزایش رتبه به محتوا نیاز دارد. شما می توانید از طریق محتواهای مفید و کاربردی برای کاربران، احتمال بازدید سایت خود را افزایش دهید. اینگونه گوگل نیز متوجه اهمیت صفحات تان نزد کاربران خواهد شد.
برخی افراد تصور می کنند رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل در کوتاه ترین زمان، حتی در یک ماه امکان پذیر است. برای افزایش رتبه سایت در گوگل لازم است با صبرو حوصله تکنیک های مختلف را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید.
منطبق کردن نام دامنه، تولید محتوا و لینک سازی برای سایت تنها بخش کوچکی از اقدامات لازم برای افزایش سئو سایت هستند. البته برای افزایش seo سایت هر راهی را امتحان نکنید؛ زیرا برخی روشها باعث کاهش اعتماد و جریمه از طرف گوگل خواهد شد.
در ادامه به معرفی راهکارهایی مطمئن برای بالا بردن سئو سایت می پردازیم.
همانطور که گفتیم تمامی سایت ها برای افزایش بازدید و جذب مشتریان بیشتر، بایستی سئو سایت خود را افزایش دهند. این کار توسط رعایت یکسری نکات ساده صورت می گیرد. در ادامه این مطلب شما را با چند تکنیک ساده و طلایی برای افزایش سئو سایت آشنا می کنیم.
امروزه گوگل با به کارگیری الگوریتم های مختلف به راحتی می تواند تا حدودی محتوا تصویری را شناسایی کند. اما این موضوع چیزی از اهمیت متن alt تصاویر کم نخواهد کرد. Alt تصاویر در واقع برچسبی است که برای درک بهتر تصاویر روی آنها گذاشته می شود. برچسب تصاویر باید با موضوع آن عکس مرتبط بوده و شامل کلمات کلیدی باشد.
این متن به شما کمک می کند تا محتوا تصویر خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. همچنین در صورتی که تصویر به هر دلیلی لود نشود، کاربر توسط متن alt موضوع آن را متوجه خواهد شد. بنابراین متن آلت بر تجربه کاربری و افزایش بازدید گوگل تاثیر می گذارد. در مطلب " تگ Alt تصاویر چیست؟ " شما را در این زمینه راهنمایی کرده ایم.
علاوه بر برچسب گذاری تصاویر، کم کردن حجم تصاویر نیز بسیار مورد اهمیت است. اگر تصاویر سایت شما حجم زیادی داشته باشند، سرعت لود سایت به شدت کاهش پیدا کرده و همین مسئله کاربر را خسته می کند.
نکاتی در رابطه با متن ALT تصاویر:
یکی دیگر از روش های افزایش seo سایت، استفاده از انکرتکست های درست است. انکر تکست یک کلمه کلیدی متصل به لینک است که توضیحاتی درباره آن لینک به کاربر می دهد. در واقع کاربر با خواندن انکر تکست متوجه می شود، قرار است در این لینک چه چیزی را مشاهده کند. هرچقدر صفحات سایت شما با کلمات کلیدی بیشتری به صفحات فرعی متصل شود، موتور جستجو متوجه ارتباط صفحه اصلی با دیگر صفحات خواهد شد.
در واقع صفحه شما به وسیله کلمات کلیدی می تواند رتبه بهتری بدست آورد. توصیه می شود از کلمات کلیدی و با مفهوم به عنوان انکر تکست استفاده کنید. در زمان لینک دهی به صفحات مختلف سایت به این نکته توجه کنید که به هر صفحه با انکر تکست مخصوص به خودش لینک دهید. همچنین یک انکر تکست را برای چندین صفحه مختلف در نظر نگیرید؛ چرا که گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام انکر تکست برای کدام صفحه از سایت است.
ممکن است فکر کنید انکر تکست لینک های سایتتان مناسب نیست و لازم است آنها را تغییر دهید. این کار ممکن است برای چند عدد لینک مشکل ساز نباشد؛ اما تغییر یکباره تعداد زیادی از انکر تکست ها، به خصوص در سایت هایی که ایندکس قوی دارند، می تواند باعث پنالتی و جریمه شدن صفحه مقصد لینک ها شود.
نکاتی درباره انتخاب انکر تکست:
به طور مداوم لینک صفحات را بررسی کنید و آنهایی که دچار مشکل شده اند را اصلاح کنید. در صورتی که لینک خراب در صفحات تان وجود داشته باشد، کاربران هنگام استفاده از آنها با خطای 404 روبرو می شوند. مشاهده این خطا در صفحات باعث به خطر افتادن تجربه کاربری و از دست دادن اعتبار نزد گوگل می شود. تصور گوگل از صفحاتی که تعداد زیادی خطای 404 دارند، عدم نگهداری صحیح از سایت است.
این خطا در صورت تغییر URL ، حذف و اشتباه نوشته شدن صفحات رخ می دهد. بنابراین لازم است هرچه زودتر لینک های خراب را شناسایی و اصلاح کنید. این کار به افزایش رتبه گوگل کمک زیادی می کند.
رفع خطای 404 :
پس از سرچ یک موضوع توسط کاربر در گوگل، اولین چیزی که در نتایج نظر او را به خود جلب می کند، عنوان مطالب و متا دیسکریپشن آن است. عنوان کوتاه و جذاب برای محتواهای خود استفاده کنید. زیرا کوتاه بودن عنوان ها تاثیر بسزایی در رتبه بندی شما برای کلمات کلیدی دارد. .
متا دیسکریپشن نیز بایستی یک توضیح کلی اما کوتاه از محتوای شما به کاربران ارائه کند. در صورتی که محتوا شما متا دیسکریپشن مناسبی داشته باشد، امکان کلیک کردن بر روی آن افزایش می یابد. هرچه بازدید کننده سایت شما بیشتر باشد، افزایش رتبه گوگل نیز برای شما راحتتر اتفاق خواهد افتاد.
نکات بهینه سازی عنوان:
نکات بهینه سازی دیسکریپشن ها :
یکی از روش های بسیار مهم برای بالا بردن رتبه وب سایت در گوگل، بررسی وضعیت ریدایرکت ها است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی همچون جابجایی سرور، تغییر آدرس صفحات و … لازم است URL صفحات ریدایرکت شوند. ریدایرکت به معنای هدایت کاربران از آدرس قبلی به آدرس جدید است. ریدایرکت انواع مختلفی دارد. از ریدایرکت 302 برای بازه زمانی کوتاه و امکان استفاده از URL های قبلی استفاده می شود. اما ریدایرکت 301 تمامی URL ها را به طور دائمی به آدرس جدید انتقال می دهد. این ریدایرکت برای تغییر آدرس صفحات، بدون کاهش رتبه در گوگل استفاده می شود.
ریدایرکت ها اصولا برای از بین بردن صفحات 404 یا صفحات کم بازدید و بی ارزش مورد استفاده قرار می گیرد.
در صورتی که کاربر بتواند از قسمت های مختلف سایت شما به آسانی استفاده کند، تاثیر مثبتی بر تجربه کاربری و سئو سایت می گذارد. کوتاه کردن مسیر کلیک، یکی از روشهای آسان کردن استفاده از سایت برای کاربران است. برای مثال در یک سایت فروشگاهی، سبد خرید و پروفایل کاربری قسمتهای پربازدید توسط کاربران هستند. سایت خود را به گونه ای طراحی کنید تا کاربران برای رسیدن به این قسمت ها مسیر کمتری پیش رو داشته باشند.
در صورتی که سایت شما مسیر کلیک کوتاهی داشته باشد، موتورهای جستجو نیز زمان کمتری را برای بررسی سایت شما صرف می کنند. همین موضوع بر افزایش سئو سایت نیز تاثیر می گذارد. بهتراست صفحات فرعی سایت با سه کلیک به صفحه اصلی ختم شوند.
نکات کوتاه کردن مسیر دسترسی به صفحات:
یکی دیگر از راهکارهای افزایش رتبه سئو، بهینه سازی آدرس صفحات سایت است. آدرس صفحات شما مانند یک راهنما برای کاربران عمل می کنند. بنابراین لازم است، یک ساختار منظم برای URL ها در نظر بگیرید. اینگونه موتورهای جستجو با سرعت بیشتری صفحات تان را بررسی می کنند. شاید برایتان سوال شود که تعداد کاراکتر URL صفحات در رتبه بندی آنها تاثیر می گذارد یا خیر؟ تعداد کاراکتر URL صفحات به طور مستقیم در رتبه بندی تاثیر نمی گذارد اما تاثیر بسزایی در تجربه کاربری و سئو سایت دارد.
در صورتی که URL صفحات تان کوتاه و خوانا باشند، امکان ماندگاری آنها در ذهن کاربران بیشتر می شود. همچنین به راحتی می توان آن ها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کرد. هنگامی که URL صفحات از 74 کاراکتر کمتر باشند، در نتایج گوگل به طور کامل مشاهد می شوند.
نکاتی برای نوشتن URL صفحات:
مهم ترین صفحه هر سایت صفحه اصلی آن است. شما می توانید از طریق صفحه اصلی به طور یکنواخت به دیگر صفحات سایت خود لینک بدهید. لینک سازی داخلی و یکنواخت این امکان را فراهم می کند تا موتور جستجو را کنترل کنید. استفاده از یک ساختار منطقی و یکنواخت برای لینک ها این امکان را فراهم می کند تا موتورهای جستجو سایت شما را به صورت سیستمی بررسی کرده و آن را ایندکس کنند.
اینگونه شما می توانید مهم ترین صفحات خود را به موتور جستجو معرفی کنید. به صفحاتی که در آن ها لینک سازی داخلی صورت نگرفته است، صفحات یتیم می گوییم. هنگامی که موتور جستجو با چنین صفحاتی برخورد می کند، آن ها را بررسی نخواهد کرد. زیرا بررسی صفحات توسط موتور جستجو از لینکی به لینک دیگر صورت می گیرد.
نکاتی درباره لینک سازی داخلی:
برخی سایت های فروشگاهی و مجله ای مرتکب این اشتباه میشوند و از یک نام مشترک برای دسته بندی و برچسب ها استفاده می کنند. حتی بعضی مدیران وبسایت ها با ذهنیت کاربرد هشتگ اینستاگرام، تعداد زیادی برچسب در انتهای مطالب خود قرار می دهند.
تمامی این موارد باعث به وجود آمدن صفحات زامبی و در برخی مواقع کنیبالیزیشن در سایتتان می شود. علاوه بر این استفاده بدون برنامه از برچسب ها می تواند به صفحات زامبی سایت شما اضافه کند. .
بدترین نوع خرید بک لینک، خرید بک لینک اعتباری است. در برخی از سایت ها می توانید بک لینک ماهانه خریداری کنید. این بک لینک از تمام صفحات آن سایت، به سایت شما لینک می دهند. برای مثال شما یکباره 50000 بک لینک جدید دریافت می کنید. در ابتدا این کار ممکن است سبب بالا بردن رتبه سایت شما در گوگل شود اما به محض این که یک ماه اعتبار خود را تمدید نکنید، تعداد زیادی بک لینک به یکباره حذف خواهد شد و با افت شدید رتبه سایتتان مواجه خواهید شد.
خطاهایی که با عدد 5 شروع می شوند مانند 500 , 503 و 504 مربوط به مشکلاتی از سمت سرور هستند. خطای 503 هنگامی رخ می دهد که سرویس های هاست شما در دسترس نباشند. در حالت اول که با این خطا روبرو شدید بایستی، با شرکت ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.
در حالت دوم ممکن است این خطا فقط برای سایت شما رخ داده باشد، در این شرایط بخشی از سایت شما دارای مشکل است. برای حل این مشکل لازم است قالب و پلاگین های سایت خود را غیر فعال کنید. برطرف کردن این نوع خطاها می تواند در بالا بردن رتبه وب سایت در گوگل کمک زیادی کند.
قراردادن لینک مستقیم PDF، اپلیکیشن، کتاب صوتی و … در محتوای سایت باعث جذب بیشتر کاربران می شود و یکی از ترفندهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل نیز هست. زیرا آنها می توانند از مطالب سایت شما در آینده نیز استفاده کنند. به این ترتیب کاربران سایت شما را به عنوان مرجع می شناسند. در صورتی که محتوای سایت شما به معرفی و آموزش مطلبی پرداخته است، قراردادن فایل دانلود در کنار آن خالی از لطف نیست.
البته در صورتی که قصد دارید محتوای سایت خود را در قالب PDF به کاربران ارائه دهید، لازم است همه چیزهایی که محتوایتان نیاز دارد را به آن اضافه کنید. زیرا در آینده امکان افزودن یا حذف مطلب از پی دی اف وجود ندارد.
یکی از ترفندهای بالا بردن رتبه سایت در گوگل، تغییر آدرس از HTTP به HTTPS است. گوگل در 6 اوت 2014 اعلام کرد: ما استفاده از HTTPS رو به عنوان یک عامل رتبه بندی مشخص کرده ایم. این موضوع کمتر از ۱ درصد از درخواست های جهانی رو شامل میشود. همچنین این مورد ارزش کمتری در برابر مواردی مانند محتوای با ارزش دارد.
اما ممکن است با گذشت زمان ارزش HTTPS را بیشتر کنیم و به مدیران وبسایت ها هم این فرصت را بدهیم تا از این قابلیت به خوبی استفاده کنند. در مطلب " تاثیر ssl در سئو سایت فروشگاهی " می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.
سرعت سایت یکی از عوامل تاثیر گذار بر تجربه کاربری و افزایش رتبه سئو است. ممکن است بعضی سایت ها به دلیل محتوای خوبی که دارند در اولین نتایج قرار بگیرند، اما شما سعی کنید سایت خود را از تمامی لحاظ نسبت به رقبا بهبود دهید. .
ریسپانسیو بودن و سازگار بودن وبسایت با هر صفحه نمایش موبایل، جز فاکتورهای بالا بردن رتبه در گوگل است. اگر به سئو سایتتان اهمیت می دهید، نباید هیچ خطایی در رابطه با موبایل فرندلی بودن در سایتتان وجود داشته باشد.
یک دیگر از نکات مهم و حائز اهمیت در تولید محتوا و بالا بردن رتبه در گوگل، استفاده از تگ های هدینگ H1, H2, H3 می باشد. البته استفاده درست و به ترتیب از این هدینگ ها را نباید فراموش کرد. این تگ ها را حتما با کلمات کلیدی مشابه و هم خانواده بنویسید. استفاده هوشمندانه از این تگ ها در محتوای سایت شما سبب بالا بردن رنکینگ سایت در گوگل می شود.
یکی از روش هایی که به شدت در افزایش رتبه سئو وب سایت تاثیر می گذارد، آپدیت و بروزرسانی مطالب قدیمی تر سایت شما است؛ زمانی که محتوا را منتشر می کنید، نباید آن را به حال خود رها کنید، چرا که مطالب به طور مرتب بروز شده و باید شما نیز محتوای خود را طبق آخرین اطلاعات بروز کنید.
اما آیا تمامی محتواهای سایت نیاز به بروزرسانی دارند؟ قطعا خیر؛ برای اینکه محتوای کاندید برای بروزرسانی را پیدا کنید، کافیست به سرچ کنسول سایتتان مراجعه کنید.
همانطور که گفتیم سئو سایت یکی از مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارهای تحت وب است. برای افزایش سئو سایت لازم است با صبر و حوصله اقداماتی را انجام دهید. تیم شهر کد به شما کمک می کند تا تمامی اقدامات لازم در خصوص سئو سایت را انجام دهید. در ابتدا سایت شما توسط متخصصین شهر کد از لحاظ سئو تکنیکال، سئو خارجی و داخلی بررسی می شود. زیرا وضعیت کنونی سایت شما در اقدامات و زمان لازم برای سئو موثر است.
سپس طی یک جلسه مشاوره وضعیت سایت، مدت زمان لازم برای سئو و هزینه سئو سایت به شما اعلام می گردد. برخی اقداماتی که تیم شهر کد در خصوص بالا بردن رتبه وب سایت شما انجام می دهد، عبارتند از:
برای سفارش افزایش سئو سایت و دریافت مشاوره رایگان در خصوص سئو و بهینه سازی سایت خود، همین حالا تماس بگیرید.
برخی افراد با توجه به این که تمامی اقدامات سئو را بر روی سایت خود پیاده کرده اند، اما نتیجه مطلوبی دریافت نمی کنند. در ادامه به بررسی دلایل نتیجه نگرفتن از سئو می پردازیم.
از سئو انتظارات غیر واقعی نداشته باشید. برخی افراد تصور می کنند سئو یک چوب جادویی است که به سرعت باعث رشد فروشگاه اینترنتی آنها می شود.
موفقیت در سئو به سرعت اتفاق نمی افتد؛ تغییرات مداوم در الگوریتم ها، فاکتورهای داخلی سایت، تاثیرات آف پیج و فضای رقابتی موجود، باعث می شود سئو امری زمانبر شود.
استراتژیک به معنای تحقیق، تعیین هدف و برنامه ریزی است. هنگامی که بخواهید بدون جهت، با یک چک لیست و مجموعه ای از تاکتیک ها سئو انجام دهید، پاسخی دریافت نمی کنید.
بایستی به طور مداوم اطلاعات خود را در حوزه سئو بروزرسانی کنید. استفاده از روش های منسوخ شده یکی از مهم ترین دلایل شکست در سئو است. گاهی اوقات همین موضوع باعث خسارتهای شدید مالی و زمانی می شود.
همواره چیزی را ارائه کنید که مخاطبان به دنبال آن هستند. در واقع به فکر رفع نیاز مخاطبان خود باشید. ممکن است با سئو رتبه بالایی بدست آورید اما به فروش منجر نشود.
در طول سال گوگل چندین بار بروزرسانی می شود و در اکثر مواقع سایتهایی با افت رتبه مواجه می شوند. اما در صورتی که فرایند سئو سایتمان با قوانین گوگل مغایرت نداشته باشد، نیازی به نگرانی نیست. گوگل سایتهایی که برخلاف قوانینش فعالیت کرده اند را جریمه می کند.
در اکثر مواقع تغییر قالب باعث افت جایگاه سایت می شود. بنابراین در انتخاب قالب دقت کنید تا در آینده مجبور به تعویض آن نشوید. در صورتی که مجبور به تعویض قالب شدید از سرعت، ریسپانسیو بودن، آپدیت منظم قالب و … مطمئن شوید.
حذف شدن بک لینک ها امری اجتناب پذیر است اما بایستی روی بک لینک هایی سرمایه گذاری کنید که احتمال کم شدن آنها کمتر باشد. اما در صورتی که بر رپورتاژ ها سرمایه گذاری کنید و از سایت های معتبر رپورتاژ بخرید، احتمال حذف شدن آنها بسیار پایین است.
انجام پروژه دورکاری اینترنتی و کاریابی آنلاین و استخدام فریلنسر و دورکار